играта Го
* * *
 
Добре дошли, Гост
Username: Password: Запомни ме
  • Страница:
  • 1
  • 2

ТЕМА: Градостроителство

Градостроителство преди 12 години 5 месеца #320

  • Lazarov
  • Lazarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Glass-bead Master
  • President of Weiqiland
  • Мнения: 610
  • Карма: 17
Древното градостроителство е в зората на човешката цивилизация.
Древните логически игри са също в зората на човешката цивилизация.
Заграждането на пространството за един град - си подхожда със заграждането на пространството при Го (вейци). Цялата дъска за Го е олицетворение за Поднебесната (Тян-ся).
Да се построи един град по "китайските и японските правила" е необходимо фенг-шуй. Да се играе Го по "китайските и японските правила" са също необходими интуитивните правила на фенг-шуй.

Нека разгледаме известните древни начини за построяването на един град - няма значение източни или западни.


Старото име на Троя било Илион по името на нейния основател Ил. Ил взел участие в състезания, уредени от царя на Фригия. Излязъл победител във всички видове игри и за награда получил петдесет младежи и петдесет момичета. Освен това фригийският цар му дал шарена крава и там, където тя спре, да основе град, който щял да има велика слава и голямо бъдеще. Ил постъпил според съвета на царя. Кравата спряла на височина, посветена на богиня Ата. Ил се помолил на Зевс да му изпрати знамение, от което да личи, че богът закриля предприетото дело. На следния ден Ил намерил пред палатката си дървения образ на Атина Палада, наречен слес това Паладий. Докато тази статуя е в града, никой не може да го превземе. Така била основана Троя...
Orbis terrarum est speculum Ludi. Земният свят е огледало на Играта.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #328

  • Lazarov
  • Lazarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Glass-bead Master
  • President of Weiqiland
  • Мнения: 610
  • Карма: 17
Основаването на Рим, според Тит Ливий:

"...Тъй като братята били близнаци и не било възможно да се разреши въз основа на първенството по рождение, то Ромул избрал Палатинския, и Рем Авентинския хълм, за да гадаят, и боговете, които били покровители на тези места, да им посочат чрез знамения кой от двамата да даде името си на новия град и кой от тях да го управлява.
7. Разказват, че знамението — шест ястреба — се явило по-рано на Рем и че то било вече съобщено, когато на Ромул се явили двойно по-голямо число ястреби; и тъй всеки един от тях бил приветстван от многобройните си привърженици като цар — едните искали царската власт за своя вожд, като се позовавали на приоритета по време, а другите — на броя на птиците..."

Още.
Orbis terrarum est speculum Ludi. Земният свят е огледало на Играта.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #330

  • TenThousand
  • TenThousand's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Gold Boarder
  • Мнения: 191
  • Thank you received: 1
  • Карма: 7
Основаването на Рим

Според преданията Рим е основан от Ромул и Рем на 21 април 753 г.пр.н.е. Легендарните братя близнаци са синове на весталката Рея Силвия и бога Марс, но били отгледани от вълчица в областта Лациум.
Градът е възникнал на хълма Палатин и Ромул станал първият цар на Рим. Тази дата е посочена от историка Марк Теренций Варон. Преди него римляните посочвали различни дати между 758 и 728 г.пр.н.е. за основаването на града. Според легендата Ромул и Рем са потомци на троянския герой Еней. Един от неговите наследници Нумитор - владетел на древната страна Алба Лонга, бил свален от престола и убит от своя брат Амулий,който убил сина на Нумитор, а дъщеря му Рея Силвия изпратил да служи като жрица в храма на богинята Веста. Тъй като весталките са обречени на безбрачие, Амулий бил сигурен, че Рея Силвия няма да има наследник на престола, но тя родила от бога Марс двамата близнаци.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #337

  • cosinus
  • cosinus's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Expert Boarder
  • Мнения: 92
  • Карма: 3
За градостроителството трябва да питаме и Александър Македонски (Alexander The Great).

Според преданията е основал 72 града, а според наличните факти 17 града.
Ненадеждни са... уверенията, които даваш на лошия го-играч за ловките му ходове. Ван Дюн-Ю (1020–1092?)
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #342

  • Lazarov
  • Lazarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Glass-bead Master
  • President of Weiqiland
  • Мнения: 610
  • Карма: 17
Добре, ще питаме Александър Македонски, за неговите начини за основаване на толкова много градове.

За отправна точка може и оттук за Ancient Alexandria
www.unesco.org/csi/pub/papers2/alex6.htm
Orbis terrarum est speculum Ludi. Земният свят е огледало на Играта.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #343

  • Lazarov
  • Lazarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Glass-bead Master
  • President of Weiqiland
  • Мнения: 610
  • Карма: 17
Но също да се върнем на градостроителството според "римските правила":

"Город получал приписанную к нему земельную территорию, обычно из числа земель, изъятых у покоренного провинциального населения, которое выводилось на менее плодородные земли. Вначале плугом опахивалось пространство, где предстояло стоять городу. Пропаханная плугом борозда (померий) фиксировала, где должны были стоять стены города; там, где должны были быть ворота, плуг приподнимался. Близ города в удобной точке располагался землемерный инструмент, указывавший ориентировку всего поля и его двух главных линий (лимитов) – decumanus maximus, которая шла с запада на восток, и cardo maximus, которая шла с севера на юг. Параллельно этим двум главным лимитам разбивались другие лимиты. Все поля оказывались разбиты на центурии – участки по 200 югеров (югер = 0,25 га). Лимиты выкладывались камнями и служили сельскими дорогами. Эти дороги являлись собственностью все колонии. Городу отводились также луга, леса. Во главе города стояло сословие (или совет) декурионов – ordo decurionum. Он комплектовался из лиц, уже отправлявших городские магистратуры, и обычно насчитывал 100 человек..."

Източник.
Orbis terrarum est speculum Ludi. Земният свят е огледало на Играта.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #347

  • TenThousand
  • TenThousand's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Gold Boarder
  • Мнения: 191
  • Thank you received: 1
  • Карма: 7
Сердцем города был форум: там кипела жизнь, там же сосредотачивались все городские украшения и общественные здания. Форум представлял собой архитектурно оформленное пространство, которое следовало приспособить к самым разным потребностям городской жизни. Он сооружался в соответствии с принципом: «Величину форума следует сообразовать с количеством людей; площадь не должна быть мала для практических целей, но и не должна казаться пустой вследствие малолюдства».

Непременным атрибутом форума была базилика (bassilica – «царская») – сооружение, где «деловые люди могли укрыться от непогоды». Там же размещались торговцы, которым не хватило места на форуме, там прятались от зноя или дождя, там проводили судебные разбирательства. Туда заходили повидаться со знакомыми, скоротать время: стены базилик бывали исчерчены объявлениями частных лиц, просто надписями (нередко бранными). На полу базилик почти всегда обнаруживают круги, начерченные игроками в кости (кругами и ли другими фигурами могли также помечаться места торговцев).

Източник
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #356

  • Lazarov
  • Lazarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Glass-bead Master
  • President of Weiqiland
  • Мнения: 610
  • Карма: 17
Класическият архитектурен план винаги е имал математически характер, което вероятно тръгва от питагорейците.

Римският архитект Витрувий за храмовете:
"Композицията на храмовете е основана на съразмерности, чиито правила архитектите трябва щателно да спазват. Съразмерността възниква от пропорциите. Пропорцията е съотношението между цялото и неговите части..."

Витрувий за канона за правене на храмове и театри:
"Планът на самият театър се прави така: определяйки основния център, трябва да се начертае линия на окръжност с периметър - получаващият се квадрат; и да се впише в тази окръжност четири триъгълника, допиращи се равномерно с окръжността..."


Както и да е - вижда се, че построенията с линийка и пергел важат на всички нива на схемите за строителство.
Orbis terrarum est speculum Ludi. Земният свят е огледало на Играта.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #360

  • Bayraktarov
  • Bayraktarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Administrator
  • Магистър Го
  • Мнения: 670
  • Thank you received: 2
  • Карма: 23
Попаднах на една нелесна за асимилиране научна статия за връзката между архитектура и философия.

Статията е "Город — Архитектура — Философия" от Веселова С. Б. в руския сайт "Антропология". Ще процитирам това-онова:

Философските разсъждения се градят с термините на архитектурата. Получава се така, че, от една страна, архитектурата се явява философията на града; а от друга страна, термините от архитектурата в качеството си на метафори съставляват скелета на класическия философски дискурс. Архитектурата, бидейки материална конструкция в сферата на градостроителството, встъпва в качеството си на нематериална метафора в сферата на философията...

(...)

Идеята на архитектурата е била очевидно свързана с триумфа на евклидовата геометрия и физиката на твърдото тяло. Архитектурата утвърждава класическата рационалност, възпроизвежда я и я запечатва в камъка. Тя иска да стабилизира Вселената в канонични геометрични форми. По този начин архитектурата обезпечава философията с терминология: "обосноваване", "конструиране", "опиране на нещо"... Мисълта се развива като построяване на здание...

(...)

Архитектурата има двойна функция. В единия случай тя представлява самата себе си (т.е. самостоятелно), а в другия случай тя е модел за построенията във философията. Обаче, при това архитектурата не се радва на ролята си като средство за представяне на философията. Ако архитектурата се разбира метафорично, в "преносен смисъл", тя започва да функционира като парадигма; Започва да обезпечава философията с определена традиция, да задава на философията кръг от проблеми, методите и решенията им, происхождащи от строителните практики. Архитектурната парадигма се явява матрица, задаваща начините за разглеждането (разбирането) на универсума като миро-здание.

* * *

Философские рассуждения строятся в терминах архитектуры. Получается, что,с одной стороны, архитектура и есть философия города. С другой, термины архитектуры в качестве метафор составляют каркас классического философского дискурса. Архитектура, будучи материальной конструкцией в сфере градостроения, выступает в качестве имматериальной метафоры в сфере философии...

(...)

Идея архитектуры была очевидно связана с триумфом эвклидовой геометрии и физики твердого тела. Архитектура утверждает классическую рациональность, воспроизводит и запечатлевает ее в камне. Она хочет стабилизировать Вселенную в канонических геометрических формах. Таким образом, архитектура обеспечивает философию терминологией: «обосновать», «сконструировать», «опираться на»… Мысль развивается подобно зданию...

(...)

Архитекура имеет двойную функцию. В одном случае она является собой, в другом становится моделью для построений философии. Однако, при этом архитектура не довольствуется ролью средства описания философии. Если архитектура понимается метафорически, в «переносном смысле», она начинает функционировать как парадигма; Она начинает обеспечивать философию определенной традицией, задавать философии круг проблем, методов и их решений, ведущий свое происхождение из строительных практик. Архитектурная парадигма является матрицей, задающей способы видения универсума как миро-здания.

Източник:
Primum edere, deinde filosophari.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #361

  • cosinus
  • cosinus's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Expert Boarder
  • Мнения: 92
  • Карма: 3
Текста по-долу е на проф. Александрос Лагопулос. Подчертаванията и коментариите са мои.

Най – напред ще се спра на митологичните текстове, които се споменават за създаването на първия град Тива, от микенски тип, на Кадмея, който вероятно се отъждествява с дворцовия комплекс от 15 век п.Х., открит в Тива. Според един от първите митове, мястото на новото селище било посочено на Кадм от една крава, в която се била превъплътила сестра му Европа и която е трябвало да бъде принесена в жертва, за да се изгради селището. Тук трябва да отбележа, че и сестрата на основателя на Тиринт си е представяла, че е крава, докато Аполодор споменава, че Ил – митичният цар на Илион, т.е. на Троя – когото счита за основател на Троя, определил мястото на изграждането й, следвайки една крава. Преди жертвоприношението от земята изскачат хора – змии, които се унищожават взаимно по време на изпълнението на танц с мечове. В края на ритуала и след свещената си сватба, Кадм се превръща в змия. Същите земни измерения характеризират и Кекропс, основателят на микенска Атина, Кекропия, построена върху хълма на Акропола, почти в същия период, в който е построена и Тива. Действително, Кекропс е изобразен като чудовище, получовек и полузмия, т.е., дракон. Има и друг, още по – древен вариант на мита за основаването на Тива, според който Кадм, за да довърши жертвоприношението на кравата, изпраща спътниците си до един извор, за да му донесат вода. Този извор се пази от дракон, който изяжда приятелите на Кадм. Тогава той също отива на извора, убива дракона, с помощта на Атина и следвайки нейните наставления, разхвърля зъбите му. Докосвайки земята, зъбите се превръщат в хора. И тогава Кадм хвърля сред хората камък, който става причина да започнат да се избиват взаимно. Само петима от тях се спасяват от смъртта и те стават родоначалници на аристократичните фамилии в новия град.

Коментар: Чувал съм, че свещената индийска крава се нарича ГО. Това, че кравата отива в Европа - означава, че Го ще завладее Европа :)
Отделно пет на японски се нарича ГО.
"Хвърля сред хората камък" - означава Поставя го-пул (камък) на дъската.
"Дракон" е дългата група от камъни в Го, която се бори за оцеляване в центъра на го-дъската. Да убиеш Дракона означава - да убиеш тази плаваща група. (Знаем, че това можа да го направи Георги Победоносец).

Но и без тези излишни съвпадения, горния текст е познавателен.
Ненадеждни са... уверенията, които даваш на лошия го-играч за ловките му ходове. Ван Дюн-Ю (1020–1092?)
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #367

  • cosinus
  • cosinus's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Expert Boarder
  • Мнения: 92
  • Карма: 3
Текста по-долу е на проф. Александрос Лагопулос. Подчертаванията и коментариите са мои.

Цифрите 3 и 10 през пети век, за Иподам, както и за Клистен са една от основите на неговия градоустройствен модел. Геометричната форма на този модел не съвпада с формата на модела на Клистен, тъй като в противовес на неговите концентрични кръгове, моделът на Хиподам взаимства от Изтока един план на улиците под формата на правоъгълна скара. Тази скара, която вероятно е ориентирана към четирите точки на хоризонта е съставена въз основа на три вида жребий: жребият на боговете, жребият на държавата и този на гражданите. Цифрата 3 представлява основата на една по – обща система за класифициране. В нейните рамки гражданите на идеалната демокрация се подразделят на три класи: на земеделци, майстори и войници. Законите се създават с цел предотвратяването на три вида престъпления, а ролята на съдиите е тройна. Броят на гражданите в града на Хиподам възлиза на 10000. Градът, наброяващ 10000 души, възниква от съвършенството на числото 10. Такъв град е Етна, за която споменах в глава 3 и чието население се състои, на базата на нашата информация, от 5000 сиракузци и още толкова пелопонесци. Такъв град е и македонският Амфиполи, основан през 436 г пр.Х. Очевидно е, както казва Martin (1956: 16), че Иподам е повлиян от Питагоровата философия, че е възприел нейните възгледи относно цифрите, че е приложил тези възгледи в своя градоустройствен модел. Хиподамовият модел включва в себе си цифрата и хармонията.

Коментар:
Вижда се какво значение се отдава на цифрите, геометрията, хармонията, Питагоровата философия.

Александрия също е построена според модела на Хиподам - с правоъгълни улици.

Правоъгълната решетка е и при играта Го (вейци).
По правоъгълни координати се преместват и топовете в шахмата и Петея.
Ненадеждни са... уверенията, които даваш на лошия го-играч за ловките му ходове. Ван Дюн-Ю (1020–1092?)
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #371

  • Bayraktarov
  • Bayraktarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Administrator
  • Магистър Го
  • Мнения: 670
  • Thank you received: 2
  • Карма: 23
Във "Философски изследвания" Л. Витгенщайн сравнява езикът, който за него е "форма на живот", с града:

Нашият език може да се разглежда като старинен град: лабиринт от малки улички и площади, стари и нови сгради, сгради с пристройки от разни епохи; и всичко това е обкръжено с множество нови райони с прави улици с регулярна планировка и стандартни сгради.


Наш язык можно рассматривать как старинный город: лабиринт маленьких улочек и площадей, старых и новых домов, домов с пристройками разных эпох; и все это окружено множеством новых районов с прямыми улицами регулярной планировки и стандартными домами.

Интересно, освен, че езикът, който ползваме е резултат от многовековна еволюция, той същевременно представлява и цял архитектурен ансабъл - град, отделен свят... Според другата идея на философа, пък ние играем "езикови игри" и игрите могат да са толкова, колкото и хората, а "езикът" в случая като система за комуникация се разглежда в максимално широк диапазон. Така или иначе, хората ползващи един език, се обединяват в общност и тази общност е "езиковият град". Да имаме общ език, означава, че живеем в един град. А да намерим общ език, за да се разбираме, означава, да намерим мястото, където да се срещнем, за да общуваме. Имат ли го-играчите в нашата страна един език?
:unsure:
Primum edere, deinde filosophari.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #378

  • Bayraktarov
  • Bayraktarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Administrator
  • Магистър Го
  • Мнения: 670
  • Thank you received: 2
  • Карма: 23
Витгенщайн е сложен и може да е неуместен в темата за градостроителството, но е добро попадение. Общото, което се търси е връзката между игра и архитектура. Йохан Хьойзинха в Хомо Луденс (Гл. I), обяснявайки връзката между култовите действия и играта, заявява: Хиподрумът, тенискортът, разчертаната площадка за детската игра "дама", шахматната дъска функционално не се отличава от храма или сакралното място.

Разчертаването на игровото поле не е много далеч от идеята за архитектурния план. Целта на планът е в издигането на здание, в което да цари хармония, основана на матемазима и геометризма. Това е упорядъчаването на пространството в противовес на хаоса извън тези очертания.

В тази връзка може да се запознаете с изследването на Б. А. Рыбаков - Архитектурная математика древнерусских зодчих, където той посочва убедително, че архитектурните планове да древноруските архитекти-строители (зодчии) са идентични с разчертаването на игровото поле на играта дама (мелница, вавилонка). Подобни архитектурни планове са имали и вавилонските зикурати, затова играта се нарича и "вавилонка".

Достигналите до нас изображения на "вавилонки" (рис. 4) в основата си представляват схематичен план на свещения храм-зикурат с неговите нива и стълби, но почти всички те са далеч от точността и биха могли да служат като някакъв символ, например, символ на архитектурната мъдрост. Този древен символ отдавна е намерил отражението си в игрите, и на нас са известни игровите дъски, възпроизвещдащи "вавилон" (играта "мелница").


Древноруски "чертежи", IX в.


Дошедшие до нас изображения «вавилонов» (рис. 4) в основе своей являются схемой плана священного храма-зиккурата с его ступенями и лестницами, но почти все они далеки от точности и могли служить лишь каким-то символом, например, символом зодческой мудрости. Этот древний символ давно уже нашел отражение в играх, и нам известны игральные доски, воспроизводящие «вавилон» (игра «мельница»).
Primum edere, deinde filosophari.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #446

  • Lazarov
  • Lazarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Glass-bead Master
  • President of Weiqiland
  • Мнения: 610
  • Карма: 17
Изображенията на "играта на Дама" или Вавилонките - може да се открият и по стените на древните български столици Плиска и Преслав.

Според учени - тези знаци, на "играта на Дама", могат да се проследят по всички места, през които са минали българите от пътя им от Памир и Хиндукуш в Азия до Аспарухова България на Балканите.

Несъмнено схемата на "игра на Дама" представлява градоустройсвен план. И българите според древните свидетелства са известни с това, че са строили правоъгълни каменни градове и са направили/основали най-много държави.

Като дете, първата игра, която научих лично от дядо ми беше "Дама". Мисля, че тази игра е известна в много български семейства.

P.S. Този пост до известна степен се отнася и до дискусията "Шахматът и българите", макар и да ми е трудно да го формулирам защо.
Orbis terrarum est speculum Ludi. Земният свят е огледало на Играта.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 4 месеца #450

  • ShogiPlayer
  • ShogiPlayer's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Senior Boarder
  • Мнения: 57
  • Карма: 4
Попаднах на това от Лукиан в "Истинска история", описващ града в Острова на блажените:

"Целият град е построен от злато, а заобикалящите го стени - от изумруд; всяка от седемте порти е направена от канелено дърво...Около града тече река от най-прекрасни благоуханни смоли с широчина сто царски лакти и дълбочина петдесет лакти, така че в нея може да се плава..."
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 3 месеца #528

  • Nefertiti
  • Nefertiti's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Senior Boarder
  • Мнения: 40
  • Карма: 2
to Bayraktarov, MisterGo (във връзка с правоъгълните архитектурни планове)

Проф. димитър Овчаров, "Прабългарската религия. Произход и същност", изд. Гуторанов, София, 2000г., с.83

"Трябва твърдо да се приеме, че квадратните и издължените правоъгълни сгради от Плиска, Преслав и Мадара имат определено култуво предназначение. То не може да се отдаде на някаква гало-римска традиция или пък да се свърже с будистки постройки (пагоди), както предполагат някои автори, тъй като приликите между тях са формални и чисто външни. Сходството се базира преди всичко на разпространения в широк ареал квадратен или правоъгълен план, който е послужил за модел на много храмови и култови съоръжения (пирамиди, зикурати, пагоди, църкви и пр.), без между тях да съществува някаква генетична или органична връзка."
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 3 месеца #539

  • cosinus
  • cosinus's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Expert Boarder
  • Мнения: 92
  • Карма: 3
Юрий Лотман, "Символиката на Петербург и проблемите на градската семиотика":

"Градът като затворено пространство може да има двояко отношение спрямо обкръжаващата го Земя: може да бъде не само изоморфен на държавата, но и да я олицетворява, да бъде държава в някакъв идеален смисъл (така градът Рим същевременно е и светът Рим), но и нейна антитеза. (...)
В случай, чеградът се отнася към околния свят както храмът, който е разположен в центъра на града, към самия него, т.е. като идеализиран модел на Вселената, той по правило е разположен в центъра на Земята. По-точно централното положение му се приписва където и да е разположен, смята се за център. (...)
По правило концентричното разположение на града в семиотичното пространство е свързано с образа на град върху хълм (или върху хълмове). Този град е посредник между земята и небето, край него се концентрират митове от генетично естество (в основаването му по правило участват богове), той има начало, но няма край - той е вече град, Roma aeterna."
Ненадеждни са... уверенията, които даваш на лошия го-играч за ловките му ходове. Ван Дюн-Ю (1020–1092?)
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 3 месеца #543

  • Nefertiti
  • Nefertiti's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Senior Boarder
  • Мнения: 40
  • Карма: 2
За Милет, архитектът Хиподам и някои български градове. Оттук.

"Друг прочут античен гръцки град е Милет. Именно той е градът-майка, митрополията, създал голяма част от гръцките черноморски колонии по нашите земи, сред които Аполония (Созопол), Анхиало (Поморие) и Одесос (Варна). Милет се смята за първия град, в който е приложено правилното планиране, приписвано от преданието на архитекта Хиподам. След това Хиподамовата система се разпространява в целия античен свят, в Гърция и Рим. Запазени са развалините на театъра, гимназиона, булевтериона, на храмове и на градските площади, оградени с елегантни колонади. А пазарните порти на Милет днес са сред съкровищата на прочутия "Пергамон музеум" в Берлин."
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 2 месеца #642

  • Teodor Nedev
  • Teodor Nedev's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Fresh Boarder
  • Мнения: 13
  • Карма: 2
Гор Видал, "Сътворението", с. 224:

"Построеният от Бимбисара град имаше почти същото правилно разположение на убиците, на което толкова се бях възхищавал във Вавилон и в изоставения град на харапите. Дългите правилни улици са разположени успоредно една на друга - всяка започва на при една от градските порти и завършва на цевтралния площад.
(...)

Често спорехме с архитекта на мисията дали първите построени от човека градове са имали пресичащи се под прав ъгъл улици. Той мислеше, че първите градове са били просто разраснали се села, като Сарди, Суза, Екбатана или Варанаси. По-късно, когато накой цар основавал нов град или престроявал стария, той в повечето случаи прибягвал да правилно разположение на улиците."
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Градостроителство преди 12 години 2 месеца #644

  • Nefertiti
  • Nefertiti's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Senior Boarder
  • Мнения: 40
  • Карма: 2
"Градът е символ на борбата на човека с природата, символ на неговата победа над нея. Той е ръкотворен механизъм, призван да защитава човека и д аму създава условия за труд. Градът е плод на човешкото творчество."
Льо Корбюзие, Градостроителството

"Законът на Слънцето е обусловил строителството от първите му стъпки.
Планът се развива отвътре навън. Външното произтича от вътрешното.
Добрата архитектура, която мива схащана от в движението и навътре и навън. Ето това е живата архитектура. Лоша е тази архитектура, която е застинала около неподвижен цевтър, тя е нереална, изкуствена и чужда на човека."
Льо Корбюзие, За предназначението на архитектурата


Пророк или пропагандатор, Льо Корбюзие бе една смесица от монах, отдаден на религията си, и воин на изкуството. Сигурно тази комбинация го е превърнала във водещ архитект в световен мащаб. Така, със славата си на гениален проектант, прецизен художник и опитен дизайнер, Льо Корбюзие правел всичко.

Льо Корбюзие беше определено най-влиятелният архитект на ХХ век. И в неговите произведения без съмнение се усеща вярата в утопията“
Администраторите са забранили публикуването за гости.
  • Страница:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.373 seconds
 
* * *