играта Го
* * *
 
Добре дошли, Гост
Username: Password: Запомни ме
  • Страница:
  • 1

ТЕМА: Стратегия и тактика на компютърното Го

Стратегия и тактика на компютърното Го преди 15 години 9 месеца #295

  • Lazarov
  • Lazarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Glass-bead Master
  • President of Weiqiland
  • Мнения: 610
  • Карма: 17
Фен Сун Сю (Feng-hsiung Hsu), един от тримата програмисти на известния шахматен суперкомпютър Дийп Блу (Deep Blue), сега работи над създаването на машина за китайската игра вейци (по японски Го).

По еценката на Фен Сун Сю, в съответствие със закона на Мур за удвояването на плътността на транзисторите в чипа на всеки година и половина-две, след десет години, ще е възможно да се създаде суперкомпютър около 1 милион пъти по-мощен отколкото Дийп Блу


Фэн Сун Сю (Feng-hsiung Hsu), один из трех разработчиков известного шахматного суперкомпьютера Deep Blue, в настоящее время работает над созданием машины для китайской игры вейцы (по японски го).

По оценке г-на Фэн Сун Сю, в соответствии с законом Мура об удвоении плотности транзисторов на чипе каждые полтора-два года, через десять лет можно будет создать суперкомпьютер в 1 млн. раз более мощный, чем Deep Blue.
Orbis terrarum est speculum Ludi. Земният свят е огледало на Играта.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Стратегия и тактика на компютърното Го преди 15 години 8 месеца #382

  • cosinus
  • cosinus's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Expert Boarder
  • Мнения: 92
  • Карма: 3
Изглежда, това е типично "метод на грубата сила". :ohmy:

Това, което е било подходящо за шахмата, може да не е подходящо за програмирането на Го.

Трябва да се търсят изящни решения...
Ненадеждни са... уверенията, които даваш на лошия го-играч за ловките му ходове. Ван Дюн-Ю (1020–1092?)
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Стратегия и тактика на компютърното Го преди 15 години 7 месеца #598

  • TenThousand
  • TenThousand's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Gold Boarder
  • Мнения: 191
  • Thank you received: 1
  • Карма: 7
От учебника на Японската Го Федерация "Го - най-атрактивната игра в света":

"Да се "обучи" компютъра да играе Го - са все още празни мечти. Това, което компютърът може сега да прави в областта на Го се заключава във възпроизвеждането на партии, в решаването на някои задачи. Говорейки накратко - този чудовищен механизъм на съвремеността се оказма почти безпомощен пред Го."
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Стратегия и тактика на компютърното Го преди 14 години 8 месеца #1324

  • lubomir96
  • lubomir96's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Junior Boarder
  • Мнения: 39
  • Карма: 3
Защо да са напразни мечти технологията се развива със всяка секунда и има някакви шансове да се направи машина която да може да играе (симулатор), както са направени и роботите които играят футбол (ако сте гледа ли по дискавъри)и тяхните създатели организирват нещо като турнири и печелят купи. Погледнете тези



и



не са ли симпатични :P :)
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Стратегия и тактика на компютърното Го преди 14 години 8 месеца #1327

  • TenThousand
  • TenThousand's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Gold Boarder
  • Мнения: 191
  • Thank you received: 1
  • Карма: 7
Засега са напразни мечтите ;)

Това го казват японците, които развиват компютри и от пето и шесто поколение...
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Стратегия и тактика на компютърното Го преди 14 години 8 месеца #1330

  • lubomir96
  • lubomir96's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Junior Boarder
  • Мнения: 39
  • Карма: 3
Аз пък вярвам, че все някога ще му дойде времето :) А това да ви говори нещо :silly: :P Световният шампион по шах загуби в края на миналата година от компютърна програма, която струва 36,50 паунда. Време е да приемем неизбежното.
Когато суперкомпютърът “Дийп Блу” победи световния шампион Гари Каспаров през 1997 г., бе прието като тежък удар по човечеството. Някои казват, че Каспаров така и не се съвзел от поражението, затова три години по-късно загубил короната си от своето протеже Владимир Крамник. Сега Крамник също е победен от компютър и ако не друго, загубата трябва да ни направи още по-скромни. “Дийп Блу” бе гордостта на изследователския тим на IBM, в който влизаха програмисти и гросмайстори. “Дийп Фриц” – съперникът на Крамник, е част от софтуер, който може да се използва на всеки компютър.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Стратегия и тактика на компютърното Го преди 14 години 8 месеца #1331

  • lubomir96
  • lubomir96's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Junior Boarder
  • Мнения: 39
  • Карма: 3
Ето и още малко информация....Шахматът е интересен откъм математическа гледна точка. Много комбинаторни и топологични проблеми свързани с шахмата са известни от хиляди години. През 1913 г. Ернст Зермело използва това като основа за теорията си на игровите стратегии, която е определяна за една от предшествениците на теорията на играта.

Броят на позволените според правилата в шахмата позиции е пресметнато, че е между 1043 и 1050, със сложност на игрово дърво приблизително 10123. За пръв път сложността на игровото дърво на шахмата е изчислено от Клауд Шанън на 10120, резултат известен като числото на Шанън. Обикновено средностатистическата позиция има от 30 до 40 възможни хода, но има и някои с нула (в случаите на мат или пат), или с 218.

Най-важното математическо предизвикателство на шахмата е създаването на алгоритъм, който да може да играе шах. Идеята за създаване на машина, играеща шахмат, датира от 18 век; около 1769 г., играещ шахмат автомат, наречен Турчинът, става известен преди да бъде разкрит като измама. Сериозните опити, основаващи се на автоматите, такива като El Ajedrecista (на български: Шахматистът), били твърде сложни и ограничени, за да бъдат полезни.

До изобретяването на дигиталния компютър през 50-те години на 20 век, шахматни ентусиасти и компютърни инженери построяват, с увеличаваща се степен на сериозност и успех, играещи шахмат машини и компютърни програми.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг:Стратегия и тактика на компютърното Го преди 14 години 8 месеца #1460

  • Alex Man_D
  • Alex Man_D's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Senior Boarder
  • Мнения: 65
  • Thank you received: 1
  • Карма: 3
Още новини за битката човек компютър!

Машинный разум нанёс человеку удар в Го.

Фора в семь камней и соперник девятого про-дана вам о чём-то говорят? Нам тоже. Между тем речь идёт о старейшей игре в мире, ведущейся на доске. И мир взбудоражен: программы смогли побороть профессиональных игроков самого высокого уровня. За результатом, который интересен, казалось бы, только фанатам, стоит колоссальный труд в области искусственного интеллекта. Мы сдаём "кремнию"?


Китайские легенды датируют рождение го началом второго тысячелетия до нашей эры. Эта древняя игра, пожалуй, даже более сложна, чем шахматы. Уж для машинного интеллекта она определённо сложнее. Тем ярче достижение компьютерщиков.

В феврале на престижном турнире по го Taiwan Open 2009 компьютерная программа MoGo (смотрите также эту страницу) обыграла двух профессионалов в битве на гобане 19 х 19. С гандикапом в 7 камней она победила игрока девятого дана Дзюньсюнь Чжоу (Jun-Xun Zhou), а с форой в 6 камней сломила сопротивление игрока первого дана Личэнь Чиэня (Li-Chen Chien).

Девятый дан, заметим, это предел мастерства, профи высшей пробы. Учитывая фору, данную машине, можно сказать, что она выступила на уровне если не профессионала, то самого сильного любителя.

И это впечатляющее достижение. Лет пять назад программы го могли уверенно выигрывать исключительно у детишек, недавно приступивших к изучению этой мудрой стратегической игры. С обычными любителями те же программы играли на равных, ну а профессионалам машины бесславно "сливали", даже имея гандикап в 25 камней.

И ещё год-полтора назад уровень программ оставался сравнительно скромным. Несколько случаев побед машин в отдельных партиях над суперпрофи имели место при большем (чем в 2009-м) гандикапе, либо при играх на уменьшенном поле (9 х 9).

Последнее радикально снижает число возможных вариантов развития событий по ходу сражения, что упрощает задачу для компьютера. А тут сразу несколько прорывов.



Обыгравшая человека программа MoGo была запущена на суперкомпьютере Huygens в Амстердаме, а с Тайванем его связывала Сеть. Пиковая производительность этой системы превышает 60 терафлопов (фото с сайта huygens.supercomputer.nl).
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг:Стратегия и тактика на компютърното Го преди 14 години 8 месеца #1461

  • Bayraktarov
  • Bayraktarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Administrator
  • Магистър Го
  • Мнения: 671
  • Thank you received: 2
  • Карма: 23
Тази статия ми е известна. Вече я бях забравил. Сега си я спомних, но в случая една нота искам да отправя към уважаемия Alex Man_D: Излишно е прекомерното използване на копи-пейста, особено от други езици.

Забележка: Тази статия можеше да се представи и фактологично на български, за да мога аз, а и читателите да усетим акцента. Сега нищо не мога да кажа за този постинг.

Няма нищо за коментиране. Горкият компютър, горкият човек, горкото Го! :woohoo:

И тази картинка едва ли си струваше да се товари тук. За такива неважни неща спокойно може да се ползват таговете:
[IМG]адрес на картинката[/IМG]

:whistle:
Primum edere, deinde filosophari.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Re:Стратегия и тактика на компютърното Го преди 13 години 11 месеца #2234

  • Bayraktarov
  • Bayraktarov's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Administrator
  • Магистър Го
  • Мнения: 671
  • Thank you received: 2
  • Карма: 23
Публикувам статия от кеширана страница от несъществуващия сайт goruna.com, съдържанието на който премина в блогосферата на адрес goruna.blogspot.com/
Само посочената статия по-долу не я открих във въпросния блог:

Компютърът срещу Го
Сряда, 11 Ноември 2009 19:46


По време на тазгодишния открит шампионат на Тайван по Го цели две партии срещу професионални играчи бяха спечелени от европеец, при това механизиран. Постижението е на холандския суперкомпютър “Хюйгенс”. През миналата година той е успял да извоюва победа единствено срещу дъска 9х9 сантиметра за начинаещи.

Това е голямо постижение в продължаващото вече 40 години съревнование между човека и машината. Защото за разлика от шаха и други игри на дъска, Го не се поддава на традиционните стратегии на специалистите по изкуствен интелект.

Факт, който на пръв поглед изненадва, тъй като правилата на Го са доста опростени. Двама играчи се редуват, поставяйки черни и бели камъчета върху пресечните точки на линиите. Целта е камъчетата на противника да бъдат обградени от всички страни, т.е. да се завземат територии, което носи точки.

Проблемът обаче не е в правилата, а във възможностите на играта. За сравнение: при партия шах с напредване на играта броят на фигурите намалява и по този начин намаляват и възможните комбинации. При Го двамата играчи имат на разположение практически неограничен брой камъчета, а “блокираните” камъчета се отстраняват от дъската. Това увеличава изключително много броя на възможните игрови ситуации. Необходими са невероятно много изчисления, което затруднява дори модерните суперкомпютри.

Има и друга причина, поради която симулацията на шах не може да се пренесе върху Го. Ако царят в шаха бъде заплашен от противникова фигура, той трябва да отстъпи, тъй като в противен случай е загубен. При Го няма цар. Ето защо играчът може да „ жертва” една група камъчета и в същото време да „обкръжи” няколко вражески полета.

За да симулират тези различни възможности, информатиците въвели в компютъра отделни стратегически елементи и се опитали да изведат определени правила, по които играчът решава какъв да бъде следващият му ход. Но дори и след години на усъвършенстване компютърът не играел по-добре от силен аматьор.

Промяната дошла с програмата ”MoGo”, разработена в университета в Маастрихтр с която е играл и компютърът “Хюйгенс”. Вместо да имитира човека, ”MoGo” залага на статистическия подход. Преди всеки ход компютърът проиграва определен брой варианти, като решава кои точно да бъдат те по метода „Монте Карло”, представляващ стохастична (случайна) функция. При играта ”MoGo” избира винаги онзи ход, който в най-много симулирани варианти е довеждал до победа в партията.

В Азия играта Го е позната и популярна от повече от 4000 години, но в скоро време ще бъде все по-трудно човек да си намери партньор, за да поиграе. „Родителите искат децата им да учат английски или математика и смятат го за губене на време”, казва професионалният играч на Го Хуан Кук Кан.

Източник: сп.GEO, ноември 2009
Primum edere, deinde filosophari.
Администраторите са забранили публикуването за гости.

Отг: Re:Стратегия и тактика на компютърното Го преди 13 години 11 месеца #2247

  • shanshui
  • shanshui's Avatar
  • ИЗКЛЮЧЕН
  • Fresh Boarder
  • Мнения: 16
  • Thank you received: 4
  • Карма: 2
За момента метода "Монте Карло", с малки подобрения и модификации е най- доброто постижение като алгоритъм за игра на компютър.

Запознат съм с проблема, защото съм нагазил дълбоко вътре в него - пиша бот за игра на Го. Това е част от един по- голям проект, който засега няма да коментирам.

Ако има желаещи да се включат - нека само да дадат знак :)
Администраторите са забранили публикуването за гости.
Следните потребители изказаха благодарности: Bayraktarov
  • Страница:
  • 1
Time to create page: 1.775 seconds
 
* * *